Collectie Gelderland

Foto's van de Fokker F27-200 Friendship, Sud Aviation Caravelle VI-R, DC-3,

<p>Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto.</p><p><b>Foto boven links:</b> Fokker F27-200 Friendship. Het toestel dat het succesvolste Fokker verkeersvliegtuig zou gaan worden, maakte op 24 november 1955 zijn eerste vlucht die 34 minuten duurde. Na een aantal voorontwerpen en marketingonderzoek, kwam het ontwerpteam, onder leiding van Kees van Meerten, met een opvolger voor de DC-3: de Fokker F.27 Friendship. Een hoogdekker met een voor een groot deel gelijmde aluminium constructie, aangedreven door twee betrouwbare Rolls Royce Dart-6 gasturbinemotoren en voorzien van vierbladige propellers. De Dart-6 werd later vervangen door de krachtiger Dart-7 van Rolls Royce. In het begin konden er 32 passagiers in de drukcabine plaatsnemen, wat later werd dit aantal verhoogd naar 56. Dit gebeurde door de F.27 te verlengen. De F.27 was bestemd voor het vliegen op korte en middellange afstanden. In totaal zijn er 787 Friendships gebouwd, 581 bij Fokker en 206 in licentie bij het Amerikaanse Fairchild.<br><br></p><p><b>Foto boven rechts: </b>Sud Aviation Caravelle VI-R. De Sud Aviation SE 210 Caravelle is een Frans straalvliegtuig geproduceerd door Sud Aviation. Het werd begin jaren vijftig door SNCASE ontwikkeld en maakte zijn eerste vlucht op 27 mei 1955. Het bevatte enkele de Havilland-ontwerpen en componenten die zijn ontwikkeld voor de de Havilland Comet. SNCASE fuseerde tot het grotere Sud Aviation-conglomeraat voordat het vliegtuig op 26 april 1959 in dienst trad bij Scandinavian Airlines System (SAS); 282 werden gebouwd tot de productie eindigde in 1972. Het werd besteld door luchtvaartmaatschappijen op elk continent en bleef in gebruik tot zijn pensionering in 2005.</p> <p><b>Foto's onder :</b> De Douglas DC-3 is een propellervliegtuig dat een blijvend effect had op de luchtvaartindustrie in de jaren dertig tot veertig en in de Tweede Wereldoorlog. Het werd ontwikkeld als een grotere, verbeterde versie met 14 bedden van de Douglas DC-2. Het is een low-wing metalen eendekker met conventioneel landingsgestel, aangedreven door twee radiale zuigermotoren van 1.000-1.200 pk (750-890 kW). (Hoewel de meeste DC-3's die tegenwoordig vliegen Pratt &amp; Whitney R-1830 Twin Wasp-motoren gebruiken, hadden veel DC-3's die voor de civiele dienst waren gebouwd oorspronkelijk de Wright R-1820 Cyclone.) De DC-3 heeft een kruissnelheid van 207 mph (333 mph) km / h), een capaciteit van 21 tot 32 passagiers of 6.000 lbs (2.700 kg) vracht en een bereik van 1.500 mijl (2.400 km), en kan opereren vanaf korte start- en landingsbanen.</p> <p><br></p>